Lær hva CPM er og hvordan det brukes i online budsjettering
Fredrik gikk fra dropout til å ha studiekompetanse | Sonans Utdanning
Innholdsfortegnelse:
- Definisjon av CPM
- Inntrykk
- Hvordan CPM-fordeler kostnaden for annonsering på nettstedet ditt
- Hvordan og hvor å få CPM-annonseringstrafikk
Hvis du ønsker å kjøpe annonseringsplass på nettet, vil du raskt gå inn i begrepet CPM. Det er et begrep som brukes av bransjen til å snakke om kostnader for "annonsevisninger", og det er uten tvil den vanligste måleenheten som brukes i digital reklame. Det er også den vanligste måten å kjøpe og selge digital annonseringsplass på.
Definisjon av CPM
CPM står for kostnad per Mille og er en annen måte å si kostnad per tusen på. I dette tilfellet, 1000 visninger på et nettsted. Det bør ikke forveksles med andre lignende, men forskjellige, vilkår inkludert pris per klikk (CPC) og CPA (kostnad per handling / oppkjøp).
Inntrykk
Noen ganger kjent som en visning eller en annonsevisning, er en annonsevisning tilsvarende en annonseserver som kalles som svar på en sidebeskrivelse fra en brukers nettleser. Det er det, og det er alt. Noen tror feilaktig at annonsevisninger er annonser som ble vist til en bruker (enten de merker det eller ikke), på et nettsted eller et annet nettbasert medium. Dette er faktisk feil.
Dessverre betyr dette også at annonsevisningsstatistikk ofte er feil eller rett og slett falsk. Opptil 15 prosent av tiden er annonsene servert feil. Deretter er det annonsevisninger fra bottrafik, (en bot er et automatisert programvare som kan brukes til å øke trafikknumre eller SPAM-personer), noe som betyr at ingen fysisk bruker noensinne har hatt mulighet til å se annonsen. Opptil 60 prosent av annonsetrafikken kommer fra disse bots. Og til slutt er det annonsevisningssvindel. I dette tilfellet gjemmer samvittighetsfulle brukere annonser bak andre annonser, noe som trekker annonsenettverkene i annonser med høyere CPMer til nettstedet.
Dette øker også annonsevisningsnumrene, og koster annonsører enda mer. Du kan om dette i en utmerket artikkel av Reid Tatoris.
Hvordan CPM-fordeler kostnaden for annonsering på nettstedet ditt
Så, la oss si at du har et nettsted, og du vil bruke det til å vise annonser og tjene penger måned etter måned. Vel, du kommer til å trenge å sitte ned og finne ut hva slags månedlig inntekt du vil være komfortabel med. Hvis nettstedet ditt er nytt og har relativt lite trafikk, kommer du ikke til å tjene mye penger, så CPM-verdien din vil være svært lav. Hvis nettstedet ditt har stor trafikk, blir CPM høyere.
Det finnes to forskjellige typer CPM-priser, fast og variabel. Faste priser er enklere å jobbe med, ettersom du har en bestemt verdi for å sette mot de genererte annonsevisningene. Variabel CPM er litt vanskeligere å jobbe med, og disse prisene vil variere basert på nettstedets emne, landet du er i, annonsøren og så videre.
La oss gjøre litt rask matte. Du har et nettsted, og det er gjennomsnittlig 40.000 besøkende per måned, med totalt 120.000 sidevisninger per måned. Hva er nettstedet ditt verdt for deg?
Vel, på en CPM på $ 5 (som er litt over gjennomsnittet for 2017), ville du beregne det på denne måten:
120,000 / 1,000 = 120
120 x CPM $ 5 = $ 600
Flere som med 12, og du ser på et nettsted med en verdi på $ 7 200 i annonseinntekt per år. Når du ser på de mange millioner sidevisninger som enkelte nettsteder serverer hver måned, kan du se hvordan lønnsom CPM-markedsføring kan være på enkelte nettsteder. Faktisk gjør de mest vellykkede YouTube-bidragsyterne millioner av dollar hvert år fra bare en del av annonsenes inntekter som YouTube samler inn fra sine sider.
Hvordan og hvor å få CPM-annonseringstrafikk
Hvis du har lest alt ovenfor og er interessert i å generere CPM-inntekter via nettstedet ditt, er det neste logiske spørsmålet "hvor skal jeg begynne?"
Du skal ikke bare kunne nærme seg selskaper og be dem om å begynne å plassere annonser på nettstedet ditt. Det er nettsteder og bedrifter bygget rundt som serverer trafikk til nettsteder som din, og de er veldig enkle å komme i gang med.
Noen av de beste som skal starte med er:
- UberCPM
- AdBuff
- Media.Net
- Criteo
- Technorati
Opprett kontoer med noen av disse, og eksperimenter. Når du finner et program som utfyller nettstedet ditt og gir deg gode inntekter, hold deg til den.
Hva er budsjettering og prognoser på bottom-up?
Bunndannende budsjettering og prognosemetoder og prosesser tar estimater på lave nivåer og legger dem opp for å produsere tallene for høyere aggregater.
Lær hvordan fokusgrupper brukes i reklame
Lær hvordan fokusgrupper, som inneholder personer fra ulike bakgrunner, brukes i reklame og hva deres formål er.
Hva er en isbryter og hvordan brukes den?
Møte ledere bruker isbrytere for å hjelpe deltakerne til å kjenne hverandre og engasjere dem i samtale.